روز معماری در ایران سوم اردیبهشت ماه هر سال، مصادف با سالروز تولد شیخ بهایی است. این روز را نباید با روز جهانی معماری ( نخستین دوشنبه ماه اکتبر در هر سال) اشتباه گرفت .

سال ۱۳۸۳ انجمن مفاخر معماری ایران مراسمی را در روز سوم اردیبهشت ماه مصادف با سالروز تولد شیخ بهایی برپا کرد و پیشنهاد کرد تا این روز به نام روز معماری شناخته‌ شود. این مراسم در سال ۱۳۸۴ تکرار شد.  سال ۱۳۸۵ هم‌زمان با درگذشت سید هادی میرمیران در روز ۲۹ فروردین که خود وی از پیشنهاد دهندگان تعیین روزی به نام روز معمار بود ، بنا شد تا در روز ۳ اردیبهشت ماه مراسمی برای اعطای جایزه میرمیران برگزار شود .

نخستین دوره اعطای این جایزه از سال ۱۳۸۶ برگزار شد . سال ۲۰۰۹ از سوی یونسکو به نام سال بزرگداشت شیخ بهایی نامگذاری شد و از این سال (۱۳۸۸) روز ۳  اردیبهشت ماه به‌طور رسمی به عنوان روز معماری در ایران پذیرفته‌شده و در تقویم رسمی ایران نیز از سوی دولت ثبت شد . هر ساله در این روز مراسم و همایش‌هایی در رابطه با معماری یا بزرگداشت معماران در مجامع فرهنگی و هنری و علمی ایران برگزار می‌شود.

معماری ایران

تمامی بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی حکایت از آن دارد که پیشینه معماری ایران به حدود هزاره هفتم پیش از میلاد می‌رسد . از آن زمان تاکنون ، پیوسته این هنر در ارتباط با مسائل گوناگون ، توسعه و تکامل یافته‌است . معماری ایران دارای ویژگی‌هایی است که در مقایسه با معماری کشورهای دیگر جهان از ارزشی ویژه برخوردار است . ویژگی‌هایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، فرم درست پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوان‌های رفیع، ستون‌های بلند و بالاخره تزیینات گوناگون که هریک در عین سادگی معرف شکوه معماری ایران است. در معماری ایرانی قدیم خانه هایی که حیاط دار بودند درونگرایی از خصوصیات اصلی است، هم چنین استفاده از فضاهای باز نظیر باغ سازی، استفاده از آب و آبنما. کلیه فضاها، در پیرامون حیاط هستند و به غیر از هشتی هیچ گونه ارتباط فیزیکی و بصری با خیابان ندارند. حیاط علاوه بر ارتباط بین فضاهای مختلف و سازماندهی فضاهای تابستان نشین و زمستان نشین است و سازماندهی فضاها در بیشتر خانه ها در یک طبقه، همراه با زیرزمین بوده است. اتاق ها در این سبک داخلی خانه ها یک دری، دو دری، سه دری، شاه نشین، گوشواره و ارسی نامیده می شدند. چاه های نور جذاب، پنجره ها با طراحی های پیچیده، آینه کاری، نقاشی نیز از جمله خصوصیات طراحی این سبک داخلی خانه است

ویژگی‌های معماری ایرانی

پژوهشگرانی نظیر نادر اردلان، هانری استیرلن، داراب دیبا، محمدرضا حائری، و دیگران جایگاه مثبت فضا یا به عبارتی ” فضا محوری” معماری ایرانی را در برابر “حجم‌انگاری” برخی دیگر از گونه‌ها، به عنوان مهم‌ترین خصیصه آن برشمرده‌اند.در معماری ایرانی، با وجود خصایلی چون تناسب و زیبایی سردرها وگنبدها و ایوان‌ها خصلتی که بیشتر شایسته بررسی است گوهر معماری ایرانی و منطق ریاضی و عرفانی آن است. درونگرایی و گرایش معماران ایرانی به سوی حیاط‌ها، پادیاوها، گودال باغچه‌ها، هشتی‌ها و کلاه فرنگی‌ها که شبستان‌ها را گرداگرد خود گرفته‌است، از دیرباز جزء منطق ایرانی بوده‌است. پیش از این که تخت جمشید ساخته شود، صدها ایوان و شبستان با ستون‌های چوبی و سنگی در سراسر جهان متمدن آن روز ساخته شده بود ولی نخستین بار در تخت جمشید می‌بینیم که ستون‌ها تا آخرین حد ممکن از هم فاصله گرفته‌اند با این که در بعضی از معابد کهن خارج از ایران (مثلاً مصر) فاصله دو ستون چیزی نظیر قطر آن‌ها بلکه اندکی کمتر است. معمار ایرانی توانست وسیع‌ترین دهانه‌ها را با کست افزود پیمون‌ها به وجود بیاورد و آرایش‌های گوناگون و سرگرم‌کننده خلق کند؛ به گونه‌ای که ساختمان دو اشکوب به اندازه‌ای از هم دور شده که گویی اشکوب زیری بعدها بر آن افزوده شده‌است. از امتیازات معماری ایرانی این است که هرگز از مکان هندسی همگن برای پوشش استفاده نشده و از اصطلاحات و نام چفدها (قوس) و طاق‌ها و گنبدها در زبان فارسی پیداست که بیشتر به شکل بیضی و تخم مرغ و بات ( بیز) توجه داشته‌اند.

حال به جهت بزرگداشت روز ملی معماری ، موسسه فرهنگی هنری و رسانه ای آرتونیست در تهران ، نمایشگاه گروهی عکس ” عمارت ” را برگزار نموده است که شما را به دیدن آن دعوت می نماییم .

هنرمندان شرکت کننده عبارتند از :

دکتر حمیده جعفری ، دکتر علیرضا صفریان ، دکتر حامد نیرومند ، دکتر علی پورجعفر ، سید جلیل حسینی زهرایی ، سید علی سیدی ، سید مجید حسینی ، سید فرید موسوی ، سید مهدی امیری ، فاطمه سادات حسینی زهرایی ، امینه سادات حسینی زهرایی ، فهیمه حسینی زهرایی ، کلثوم ریاحی  ، احمدرضا کریمی ، علی کریمی رستگار ، رضا جلالی ، داود کهن ترابی ، مجید فکری ، رضا رادپور ، علیرضا عطاریانی ، رضا معتمدی ، داود یاراحمدی ، محمد سرشوری ، ناصر علوی زاده ، اکبر سفری مقدم ، سحر توسلی ، مسعود احمدزاده ، سعید قاسمی ، یعقوب قاسمی ، مهدی جوادی ، هاله پارسازادگان ، محسن اسلام زاده ، هادی دهقان پور ، احمد حسین پور ، مرتضی یاراحمدی ، معصومه کریمی ، محمد توکلی ، حمید هراثی ، شرمین نصیری ، رسول صفی زاده ، مهدی خوش نژاد ، سیما مهرآذر ، مژگان خادمی راد ، محمد جواد صفاران ، محمد مهدی دارا ، پیروز جابری ، یاسر محمدخانی ، مطهره منفرد ، فاطمه رنجبر ، زهرا عطاریانی

لینک گالری:  https://www.artoonist.ir/gallery-fa/

موسسه آموزشی کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای “آرتونیست

Www.artoonist.ir

 https://t.me/ArtoonistArtAcademy

 @artoonist.ir

 @yarahmadi.art

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *